MUTU PELAYANAN STANDAR PELAYANAN MINIMAL (SPM) PENDAFTARAN PASIEN DI TEMPAT PENDAFTARAN PASIEN RAWAT JALAN (TPPRJ) PUSKESMAS NGALIYAN KOTA SEMARANG

Authors

  • Faik Agiwahyuanto UNIVERSITAS DIAN NUSWANTORO
  • Ferdiansyah Hari Noegroho Universitas Dian Nuswantoro

DOI:

https://doi.org/10.30989/mik.v8i3.330

Keywords:

SPM, Service Quality, TPPRJ

Abstract

Background: Minimum Service Standards (SPM) in outpatient services at the Ngaliyan Community Health Center reads the standard time to serve old patients ie 5 minutes while patients are only 7 minutes. Based on the initial survey of 10 outpatients in the Ngaliyan Health Center divided into 5 old patients and 5 new patients, it was found that on average the officers served the old patients ie 18 minutes 17 seconds and the new patients were 18 minutes 32 seconds. 

Objective: This study aims to analyze the service quality minimum (SPM) of TPPRJ inpatient registration at the Ngaliyan Health Center Semarang City.

Methods: This study used an observational analytic research design with cross-sectional approach at Ngaliyan Public Health Center Semarang City. The sampling technique used purposive sampling with total sample are 20 respondents. Analysis data using univariate with percentage.

Result: The results showed that in 1st stage average time service old patients is 6 minutes 13 seconds and new patients is 12 minutes 6 seconds. In 2nd stage average time service old patients is 11 minutes 3 seconds and new patients is 12 minutes 6 seconds.

Conclusion: SPM service quality of inpatients registration influenced by inpatient waiting time.

Author Biographies

Faik Agiwahyuanto, UNIVERSITAS DIAN NUSWANTORO

 

  • ID Scopus            : 57205444689
  • ID Sinta               : 5999095
  • ID Google Scholar : PEb2ejoAAAAJ
  • https://orcid.org/0000-0002-0094-4269

 

Ferdiansyah Hari Noegroho, Universitas Dian Nuswantoro

Jalan Nakula No. 5-11 Semarang, Jawa Tengah

References

Nugraheni, R. Gambaran Waktu Tunggu Pasien dan Mutu Pelayanan Rawat Jalandi Poli Umum UPTD Puskesmas Pesantren 1 Kota Kediri Tahun 2017. Jurnal Wiyata Penelitian Sains dan Kesehatan.16Desember 2017; Volume 4, (2), Hal. 165–172.

Maulana, D., Tamrin, R., Alim, A., Imran, A. Analisis Hubungan Waktu Tunggu Terhadap Kepuasan Pasien Pada Puskesmas Maccini Sombala. Jurnal Kesehatan.30 Oktober 2019; Volume 12, (2), Hal. 99-110.

Handayani, S. Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Baturetno. Profesi (Profesional Islam): Media Publikasi Penelitian.20 Januari 2016;Volume 14,(1), Hal. 42–48.

Hasan. Hubungan Waiting Times/Waktu Tunggu dengan Kepuasan Pasien di Poliklinik Mata pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Tarakan Propinsi Kalimantan Timur Tahun 2013. Skripsi.Makassar: Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Hasanuddin; 2014.

Handayani, T.,Pujihastuti, A. Waktu Tunggu Pelayanan Pasien Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) Rawat Jalan. Jurnal Rekam Medis.Oktober 2017; Volume 11, (2), Hal. 161-171.

Rohana, A., Sriatmi, A., Budiyanti, R.T. Pelaksanaan Pelayanan Neonatal Berdasarkan Standar Pelayanan Minimal Kesehatan Bayi Baru Lahir Di Puskemas Dukuhseti Kabupaten Pati. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal).1 Januari 2020; Volume 8, (1), Hal. 97-106.

Yovita, M., Khasanah, U., Chaerunnisah, R. Gambaran Waktu Penyediaan Dokumen Rekam Medis di Puskesmas Karang Pule Kota Mataram. Jurnal Rekam Medis dan Informasi Kesehatan. Oktober 2019; Volume 2, (2), Hal. 53-59.

Pratiwi, M.R., Sani, F.N. Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien di Poliklinik Kebidanan dan Kandungan RSUD Kota Surakarta. Profesi (Profesional Islam): Media Publikasi Penelitian.Pebruari 2017; Volume14,(2), Hal. 24–30.

Mayasari, F. Analisis Hubungan Waktu Pelayanan dan Faktor Total Quality Service Terhadap Kepuasan Pasien di Poliklinik Kebidanan dan Kandungan RSIA Anugerah Medical Centre Kota Metro Tahun 2015. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia.Maret 2016;Volume 2, (3), Hal. 214–230.

Notoatmodjo, S. Metodologi Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: Rineka Cipta; 2016.

Dewi, M. Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Pengguna BPJS pada Rumah Sakit Rehabilitasi Medik Kabupaten Aceh Timur. Jurnal Manajemen dan Keuangan.Pebruari 2016;Volume 5, (2), Hal. 535–544.

Dewi, A.U., Astuti, R., Werdani, K.E. Hubungan Waktu Tunggu Pendaftaran Dengan Kepuasaan Pasien Di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan (TPPRJ) RSUD Sukoharjo. Artikel Penelitian. Maret 2015;Volume 1, (1), Hal. 1-13.

Ernawati, E., Pertiwiwati, E., Setiawan, H. Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien (Studi Penilitian Di RSUD Dr. Doris Sylvanus Palangkaraya). Nerspedia. April 2018;Volume 1, (1), Hal. 1-10.

Published

2020-07-01

How to Cite

1.
Agiwahyuanto F, Hari Noegroho F. MUTU PELAYANAN STANDAR PELAYANAN MINIMAL (SPM) PENDAFTARAN PASIEN DI TEMPAT PENDAFTARAN PASIEN RAWAT JALAN (TPPRJ) PUSKESMAS NGALIYAN KOTA SEMARANG. Media ilmu kesehatan [Internet]. 2020 Jul. 1 [cited 2024 Dec. 22];8(3):210-6. Available from: https://ejournal.unjaya.ac.id/index.php/mik/article/view/330