Dampak Media Promosi Kesehatan terhadap Peningkatan Pengetahuan Mahasiswa Tentang Bahaya Merokok

Authors

  • Sitti Nurhidayanti Ishak Universitas Muhammadiyah Maluku Utara

DOI:

https://doi.org/10.30989/mik.v11i1.775

Keywords:

health experiments, health promotion, paired sample t-test, promotional media, the dangers of smoking

Abstract

Background: Smoking behavior is a fundamental problem in many countries, including Indonesia. This is exacerbated by the absence of strict regulations regarding the sale of cigarettes, so it is easy for a teenager to get cigarettes because they are sold freely. For this reason, it is necessary to take preventive steps to overcome this problem.
Objective: This study aims to see the role of health promotion media through videos and leaflets on increasing students' knowledge about the dangers of smoking.
Methods: This study used a simple experimental method involving 30 samples of students who were divided into a control group and an intervention group. Hypothesis testing using Paired Sample T-Test to see the difference before and after being given the intervention and using Independent Sample T-Test to see the difference between the control group and the intervention group.
Results: The results of this study indicate an increase in student knowledge about the dangers of smoking from before being given literacy and after being given literacy through video media and leaflets. The changes were not significant in the control group who were not given literacy about the dangers of smoking.
Conclusion: These results can be used as a reference for health facilities and the government in taking preventive steps to prevent the use of cigarettes in adolescents.

References

Kemenkes RI. Suarakan Kebenaran, jangan bunuh dirimu dengan candu rokok. (2016).

Noermawati, J., Pratiwi, A., Rozikan & Zakiy, M. Pemberdayaan kelompok hadroh dalam peningkatan status sosial dan ekonomi masyarakat di indonesia. in Prosiding Seminar Hasil Pengabdian (SNP2M) vol. 2018 399–404 (2018).

Zakiy, M., Wardana, L. K. & Vebrynda, R. Pendirian koperasi Kelompok Usaha Bersama (KUB) dusun Kasihan RT6 Tamantirto Kabupaten Bantul D.I.Yogyakarta. Ethos J. Penelit. dan Pengabdi. Masy. 8, 145–153 (2020).

Kementerian Kesehatan RI. Infodatin: Perilaku merokok masyarakat Indonesia berdasarkan riskesdas 2007 dan 2013. Pusat Data dan Informasi Kementerian Kesehatan RI 2–12 (2015).

WHO & Health, M. of. Global Adult Tobacco Survey: Indonesia Report 2011. (2012).

Tempo.co. Sepertiga Penduduk Indonesia Perokok. (2017).

Sugiyo, D. Perilaku merokok di kalangan mahasiswa dan motivasi mereka untuk berhenti. Media Ilmu Kesehat. 10, 1–6 (2021).

Zukhrufani, A. & Zakiy, M. The Effect of Beauty Influencer, Lifestyle, Brand Image and Halal Labelization Towards Halal Cosmetical Purchasing Decisions. J. Ekon. dan Bisnis Islam (Journal Islam. Econ. Business) 5, 168 (2019).

Zakiy, M. Citra Perusahaan Sebagai Variabel Pemoderasi Pengaruh Layanan Terhadap Kepuasan Pasien Dan Niat Beralih. J. Manaj. dan Pemasar. Jasa 12, 51 (2019).

BPS. Persentase Merokok Pada Penduduk Umur ≥ 15 Tahun Menurut Provinsi (Persen), 2015-2017. (2018).

Kemenkes RI. Hasil Riset Kesehatan Dasar Tahun 2018. Kementrian Kesehat. RI 53, 1689–1699 (2018).

Pemerintah Republik Indonesia. Peraturan Pemerintah (PP) tentang Pengamanan Bahan Yang Mengandung Zat Adiktif Berupa Produk Tembakau Bagi Kesehatan. (2012).

Alfarisy, S., Agrina & Widia, L. Efektifitas pendidikan kesehatan terhadap peningkatan pengetahuan remaja tentang dampak merokok. J. Online Mhs. Bid. Ilmu Keperawatan 1, 1–9 (2014).

Yuliana, A., R, L. R. & Adlina, S. Tingkat pengetahuan masyarakat tentang penggunaan tanaman herbal sebagai salah satu pencegah covid-19 Level of knowledge community about the use of herbal plants as one of the prevents of covid-19. Media Ilmu Kesehat. 10, 244–255 (2021).

Zakiyatun, H. M. Faktor-Faktor Yang Melatarbelakangi Remaja Laki-Laki Menjadi Perokok Di Desa Majatengah Kecamatan Kalibening Kabupaten Banjarnegara. (2003).

Ashafa, S. A. Riba (Interest) Between Reason and Revelation in Islam. J. Islam. Econ. Bus. Res. 1, 180–192 (2021).

Etrawati, F. Perilaku Merokok pada Remaja: Kajian Faktor Sosio Psikologis. J. Ilmu Kesehat. MasyarakatEtrawati, F. (2014). Perilaku Merokok pada Remaja Kaji. Fakt. Sosio Psikologis. J. Ilmu Kesehat. Masyarakat, 5(2), 77–85. 5, 77–85 (2014).

Bachtiar, M. Y. Perbedaan Pengetahuan Pada Pendidikan Kesehatan Metode Ceramah Dan Media Leaflet Dengan Metode Ceramah Dan Media Video Tentang Bahaya Merokok Di Smk Kasatrian Solo. Surakarta UMS (2015).

Kemenkes RI. Hidup Sehat Tanpa Rokok. (2017).

UK Research, C. What’s in a cigarette? (2018).

Rozikan & Zakiy, M. Pengaruh Religiusitas Dan Tanggung Jawab Sosial Terhadap Etos Kerja Islami Pada Karyawan Lembaga Filantropi. Islam. J. Pemikir. Islam 20, 191–209 (2019).

Smet, B. Psikologi Kesehatan. (Grasindo, 1994).

Soekidjo Notoadmodjo. Promosi Kesehatan Teori dan Aplikasi. (Rineka Cipta, 2005).

Asnawir, H. & Usman, M. B. Media Pembelajaran. (Ciputat press, 2002).

Cangara, H. Pengantar Ilmu Komunikasi. (Raja Grafindo Persada, 2009).

Maulana, H. D. J. Promosi Kesehatan. (Buku Kedokteran EGC, 2009).

Jatmika, S. E. D., Maulana, M., Kuntoro & Martini, S. Buku Ajar Pengembangan Media Promosi Kesehatan. (K-Media, 2019).

Savitri, W. & Hutasoit, M. Analisis persepsi pasien tentang penyakit kanker. Media Ilmu Kesehat. 10, 7–14 (2021).

Zakiy, M. SPSS Penelitian Keperilakuan: Teori dan Praktik. (Prenada Media, 2021).

Riyanto, A. Aplikasi Metodologi Penelitian Kesehatan. (Nuha Medika, 2019).

Ryan, L. M. et al. Evaluation of a Culturally Tailored Educational Video Intervention to Promote Bike Helmet Safety for Urban Children: A Pilot Study. Health Promot. Pract. 21, 872–876 (2020).

Coker, K. K., Flight, R. L. & Baima, D. M. Video storytelling ads vs argumentative ads: how hooking viewers enhances consumer engagement. J. Res. Interact. Mark. ahead-of-p, (2021).

Soomro, R. B., Mirani, I. A., Sajid Ali, M. & Marvi, S. Exploring the green purchasing behavior of young generation in Pakistan: opportunities for green entrepreneurship. Asia Pacific J. Innov. Entrep. 14, 289–302 (2020).

Published

2023-01-12

How to Cite

1.
Ishak SN. Dampak Media Promosi Kesehatan terhadap Peningkatan Pengetahuan Mahasiswa Tentang Bahaya Merokok. Media ilmu kesehatan [Internet]. 2023 Jan. 12 [cited 2024 Dec. 22];11(1):56-69. Available from: https://ejournal.unjaya.ac.id/index.php/mik/article/view/775