The Effectiveness of montage play therapy on the development of preschool childrent (5-6 year) in Pembina Jebres Kindergarten

Authors

  • Titis Sensussiana Universitas Kusuma Husada Surakarta
  • Endang Zulaicha S Universitas Kusuma Husada Surakarta
  • Noerma Shovie R Universitas Kusuma Husada Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.30989/mik.v13i1.1068

Keywords:

development, montage, preschool

Abstract

Background: Early childhood is when a child is 0–8 years old. The golden age is the age when children experience fast and rapid growth and development. If there is a delay in a step of a child's development, it will affect other developments.. One of the games that can stimulate children's development is montage.
Objective: The purpose of this study is to determine the effectiveness of the development of preschool children (5–6 years old) in Pembina Jebres Public Kindergarten.
Methods: This research method uses quantitative methods with pre-experimental methods using a one-group pre- and post-test design.
Results: The results of this study show that montage play therapy is effective on the development of preschool children (5–6 years old) in Pembina Jebres Public Kindergarten, with proven statistical tests showing a p value <0.000.
Conclusion: Parents can do montage therapy to stimulate child development. Educational institutions develop media to stimulate child development with montage techniques

Author Biographies

Titis Sensussiana, Universitas Kusuma Husada Surakarta

Jl. Jaya Wijaya No.11 Banjarsari-Surakarta 57136, Indonesia

Endang Zulaicha S, Universitas Kusuma Husada Surakarta

Jl. Jaya Wijaya No.11 Banjarsari-Surakarta 57136, Indonesia

Noerma Shovie R, Universitas Kusuma Husada Surakarta

Jl. Jaya Wijaya No.11 Banjarsari-Surakarta 57136, Indonesia

References

Sundayana I, Aryawan KY, Fransisca PC, Astriani NMDY. Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Pra Sekolah 4-5 Tahun dengan Kegiatan Montase. Jurnal Keperawatan Silampari. 2020;3:446–55.

Andriyani A, Suratih K, Haryanto, Indarwati. Development of Preschool in Regular Early Childhood. Public Health and Safety International Journal. 2022;2:11–25.

Permata HD, Hartini S, Rahayu A. Pengaruh Terapi Bermain Menggunting Kain Flanel Terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Dalam Kegiatan Menggunting Di Tk Tarbiyatul Athfal 31 Semarang. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan (JIKK). 2018;III.

Afifah TS, Sumardi, Mulyadi S. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Montase pada Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia. 2020;4.

Rahmi P. Peran Nutrisi Bagi Tumbuh dan Kembang Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. 2019;5.

Salim D, Samad R. Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Origami Di Tk Pengembangan 21 Tacim Kab. Halmahera Barat. Jurnal Edukasi. 2020;18.

Nunung N, Wakih AA, Chandra D. Penerapan Permainan Tradisional Gobag Sodor Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelas III SDN 2 Tuguraja Tasikmalaya. Jurnal Riset rumpun Seni, Desain dan Media. 2023;2.

Chotim M, Dewi NK, Wardani SY, Christiana R. Penerapan Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Tk Kartika Iv-21 Madiun. Jurnal Bimbingan dan konseling. 2013;3.

Setyaningsih TSA, Wahyuni H. Alat Permainan Edukatif Lego Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. Jurnal Keperawatan dan Kesehatan Masyarakat. 2021;10.

Nursalam. Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pendekatan Praktis. 2015.

Khasanah NA, Adiesti F, Safitri CA, Diana S. Stimulasi Brain Gym terhadap Perkembangan pada Anak Prasekolah. Jurnal Abdimas. 2022;3.

Khadijah, Mardina S, Syahputri N, N A. Analisa Deteksi Dini Dan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Prasekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling. 2022;4:139–46.

Hurlock EB. Psikologi Perkembangan: Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Surabaya: Erlangga; 2012.

Supariasa IDN. Penilaian Status Gizi. Jakarta: EGC; 2013.

Notoadmodjo S. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka taCipta; 2012.

Pratiwi DS, Widiastuti AA, Rahardjo MM. Persepsi Orangtua Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Di Lingkungan Rw 01 Dukuh Krajan Kota Salatiga. Jurnal Satya Widya. 2018;34.

Laloan MM, Ismanto AY, Bataha Y. Perbedaan Perkembangan Anak Usia Toddler (1-3 Tahun) antara ibu Bekerja dan Tidak Bekerja di Wilayah Kerja Posyandu Puskesmas Kawangkoan. Jurnal Keperawatan. 2018;6.

Erikson EH. Childhood and Society. London; 1995.

Yuningsih E. UTE (Ular Tangga Edukatif): Permainan Edukatif Matematika Berbasis Kearifan Lokal sebagai Upaya Menciptakan Penunjang Pembelajaran yang Menyenangkan dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Didactical Mathematic. 2019;2:36–41.

Sardiman A. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Rajawali Pers; 2021.

Published

2024-04-25

How to Cite

1.
Sensussiana T, Zulaicha S E, Shovie R N. The Effectiveness of montage play therapy on the development of preschool childrent (5-6 year) in Pembina Jebres Kindergarten. Media ilmu kesehatan [Internet]. 2024 Apr. 25 [cited 2024 Dec. 22];13(1):1-8. Available from: https://ejournal.unjaya.ac.id/index.php/mik/article/view/1068