Peran Pendampingan Orangtua Sebagai Salah Satu Faktor Terkait Masalah Mental Emosional Pengguna Gadget Usia Sekolah
Abstract
Background: Gadget users who took advantage of the internet aged 10-14 reached 66.2%, causing emotional mental problems in children in the form of emotional disorders, social problems, and hyperactivity. In 2017, 42.7% of 75 elementary school students aged 11-12 in Semarang experienced emotional disorders due to gadget addiction. At this age the child is very easy to form, easily absorbs various information from his environment and this period really depends on the parents or caregivers.
Objective: Known the relationship between the role of parental assistance and the mental emotional problems of gadget user children in SD Negeri 1 Sewon Bantul.
Method: This study uses a quantitative approach correlation with cross sectional design. Sample technique, purposive sampling (41 respondents). Data collection uses a questionnaire on the role of parents and the emotional development of children of gadget users. Data analysis uses descriptive tests and correlation tests with somer's.
Result: The results showed that the role of parents as a whole fell into the category of 82.9% and the emotional mental of normal children by 61.0%. The relationship between the role of parental assistance and the mental emotional problems of children using gadgets (0.033<0.05).
Conclusion: There is relationship between the role of parental assistance and the mental emotional problems of children using gadgets. Parents are expected to apply the rules and understand the impact of gadget use on children.
References
Bansal, S., & Mahajan, R. (2018). Impact of mobile use amongst children in rural area of Marathwada region of Maharashtra. International Journal of Contemporary Pediatrics, 5(1), 4-50.
Asif, A. R., & Rahmadi, F. A. (2017). Hubungan Tingkat Kecanduan Gadget Dengan Gangguan Emosi dan Perilaku Remaja Usia 11-12 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro.
Pieter, H. Z., & Lubis, N. L. (2013). Pengantar Psikologi untuk Kebidanan Edisi Revisi. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Imron, R. (2018). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Prasekolah di Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Keperawatan Sei Betik, 148-154.
[6] Pratiwi, M. R., Mukaromah, & Herdiningsih, W. (2018). Peran Pengawasan Orang Tua Pada Anak Pengguna Media Sosial. Jurnal Penelitian Pers dan Komunikasi Pembangunan, 22(1). doi:https://doi.org/10.46426/jp2kp.v22i1.73
Palar, J. E., Onibala, F., & Oroh, W. (2018). Hubungan Peran Keluarga dala Menghindari Dampak Negatif Penggunaan Gadget Pada. ejournal Keperawatan, 6(2).
Nureda. (2016). Peran Orang Tua Dalam Penanggulangan Dampak Negatif Handphone Pada Anak. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Susilawati. (2018). Study Indentifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Peran Orang Tua pada Akhlak dalam Mendidik Anak Usia Dini. Universitas Medan Area.
Wulandari, D., & Hermiati, D. (2019). Deteksi Dini Gnagguan Mental dan Emosional Pada Anak Yang Mengalami Kecanduan Gadget. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1). doi:https://doi.org.10.31539/jks.v3il.843.
Sativa, R. L. (2016, Desember 13). Survei: Orang Tua dan Anak Habiskan Waktu Sama Banyaknya Bermain Gadget. Retrieved from m.detik.com
Algadry, E. R., Prasetiawati, D., & Karmila, M. (2019). Peran Orangtua dalam Mendampingi Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini di PAUD Al Burhan Semarang. Seminar Nasional PAUD, 149-157.
Jawandi, A., & Putro, E. A. (2020). PELATIHAN TEKNIK MODELING UNTUK MEMBANGUN KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA DENGAN ANAK DI ERA DIGITAL PADA KPM PROGRAM KELUARGA HARAPAN KECAMATAN WONOSEGORO. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1a), 7-18.
Alia, T., & Irwansyah. (2018). Pendampingan Orang Tua pada Anak Usia Dini dalam Pengguaan Teknologi Digital. Journal of Language, Literature, Culture, and Education, 14(1). doi:http:dx.doi.org/10.19166/pji.v14i1.639
Prihatiningsih, E., & Wijayanti, Y. (2019). Gangguan Mental Emosional Siswa Sekolah Dasar. HIGEIA (Journal Of Public Health Research And Development), 3(2). doi:https://doi.org/10.15294 /higeia/v3i2/2602
Khoiruddin, M. A. (2018). Perkembangan Anak Ditinjau dari Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Tribakti, 29(2). doi: https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i2.624
Nahak, L. M., Barek, P. A., Riwoerohi, E. D., & Fouk, M. F. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget dengan Kecerdasan (Intelektual, Emosional, Spiritual dan Sosial) Anak Usia Sekolah di SDK ST. Theresia Atambua II. Jurnal Sahabat Keperawatan, 1(02), 16-25.
Yulindrasari, H., Adriany, V., Rahmawati, Y., Hutagalung, F. D., Galvez, S., & Abdullah, A. G. (2019). Early Childhood Education in the 21st Century: Proceedings of the 4th International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2018). London: Routledge.
Witarsa, R., Hadi, R. S., Nurhananik, & Nurhananik. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Siswa SD. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, VI(1), 9-20.
Puspitasari, I. R. (2019). Hubungan Durasi Pengunaan Gadget dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia 8-10 Tahun di MI Nurul Islam Tanjung Bendo Kabupate Magetan. Madiun: Stikes Bhakti Husada Mulia Madiun.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.
Khadijah, S., & Vitroaningsih. (2019). Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Daya Tangkap Anak Pra Sekolah di PGTK Jogja Kids Park Depok Sleman Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Mewujudkan Masyarakat Madani dan Lestari.